Efekty gitarowe czyli urządzenia elektroniczne przetwarzające i modyfikujące dźwięk instrumentu jakim jest gitara


Efekt gitarowy jest to urządzenie elektroniczne przetwarzające i modyfikujące dźwięk, stosowane przeważnie do gitary elektrycznej, gdzie nazwa efektu wpływa na działanie takiego urządzenia. Możliwe jest kilka sposobów zmiany sygnału wykorzystywanych w efektach gitarowych, takie jak zmiana zakresu dynamicznego sygnału czy kompresor, który umożliwia kompresję dynamiki i jest to urządzenie zawężające zakres dynamiczny instrumentu. Kolejnym znanym efektem jest Ekspander, który jest urządzeniem poszerzającym zakres dynamiczny instrumentu, jakim jest gitara. Limiter z kolei jest to rodzaj kompresora nie pozwalający aby średnia amplituda sygnału przekroczyła pewną ustalona wartość graniczną.

Obcinanie amplitudy jest możliwe dzięki wprowadzaniu dźwięków harmonicznych jako skutek zniekształceń nieliniowych. Fuzz prekursor overdrive i distortion zamienia sygnał wejściowy w sygnał quasi prostokątny, co odpowiada wprowadzeniu nieparzystych harmonicznych do sygnału.

Uzyskane wówczas brzmienie jest ziarniste i skompresowane. Efekt ten był z początkowo implementowany za pomocą uszkadzania membrany głośnika, następnie na drodze elektronicznej, przez obcinanie wierzchołków sygnału na półprzewodnikowych elementach germanowych. Jeszcze inne efekty to distortion (zniekształcenie), który powoduje charakterystyczny metaliczny dźwięk gitary, uzyskiwany dzięki wprowadzaniu harmonicznych. Charakteryzuje się on stosunkowo agresywnym brzmieniem. Overdrive (przester) to efekt podobny do distortion, jednak mniej agresywny w brzmieniu. Ma on w zamyśle symulować przesterowany wzmacniacz lampowy a sygnał zawiera przewagę parzystych harmonicznych. Efekty modulacyjne to na przykład Pitch Shifter, który polega na zmianie sygnału w domenie częstotliwości. Chorus (chór), który jest uzyskiwany przez zmieszanie sygnału bezpośredniego z sygnałem opóźnionym i jest to równoznaczne z zastosowaniem filtru grzebieniowego. Flanger jest to jeden z najstarszych efektów, wykorzystywany już przez Beatlesów i jest rodzajem chorusa, w którym czas opóźnienia sygnału jest mniejszy.